Blog 3

8 december 2018 - Dargaville, Nieuw-Zeeland

Hey guys

Jullie hebben al een paar dagen niks meer van ons gehoord, maar we leven nog 😇

In de tussen tijd, watskebeurt?!

Nou we hebben een self contained van gekocht. Dat houdt in dat we een auto hebben met slaap / bankje & tafel ruimte. Er zit een mini keukentje in waar we ons eigen schoon en vies water tank in hebben en (belangrijkste van allemaal) een toilet! Niet dat we die ooit gaan gebruiken, maar dat is verplicht. Melissa vind haar ( de auto) helemaal fantastisch en ik ben er blij mee, maar moet er nog een beetje aan wennen. Ik had in mijn hoofd echt een dikke bus te kopen met kilometers ruimte. En dat is deze helaas niet. Dus ik moet er een beetje me leren leven. Maar met zijn 2 komen we er wel uit. Voordeel van kopen is natuurlijk dat je het kan verkopen. Dus wie weet komt er nog iets anders.

Maar goed, met dit pracht voertuig zijn we inmiddels is Dargaville. Een plek waar he - le - maal niks te beleven is.

Waarom ga je dan in hemelsnaam hier heen? Nou: van de 3 sollicitaties die we verstuurd hebben hebben we op 3 een positieve reactie gekregen. Dit was de enige locatie die ten noorden van Auckland was, dus vandaar. ( we willen eerst naar boven reizen )

Spijtig aan dit verhaal is: het contact persoon is niet helemaal haar afspraken na gekomen. Op de afgesproken tijd en locatie was er niemand te bekennen. We hadden geen nummer om te bellen. We hebben alle mogelijke locaties waar ze zou kunnen zijn  opgezocht, maar vonden we niemand.. Dus we hebben rond gevraagd of er iets te werken valt in dit bruisende dorp. En dat was er 🙆🏼‍♂️🙆🏼‍♀️ via via kregen we een nummer van een andere Kumara boer. Kumara = zoete aardappel in Kiwi language. Dus we hebben werk. De eerste dag heeft het geregend, waardoor we niet konden werken. Daarna is het weer beter geworden en hebben we dus gewerkt!

Korte uitleg van de werkzaamheden:

Het zaad van de kumara word geplant, dit zaadje kun je niet eten maar hier groeit wel een plant uit. De plant wordt afgesneden en alle zaden (die 3 x zo groot worden als een normale aardappel) worden opgegraven en gaan in grote houden kratten weg naar andere boerderijen voor de varkens.
Het snijden van de plant gebeurt handmatig en is dus een zware klus, laag bij de grond, in de brandende zon. Ondanks dat het hier niet moker heet is moet je goed op de zon letten. De ozonlaag is hier weg, dus je wordt vol bestraald hier maar dat ter zijde... Het snijden hebben we gelukkig nog niet gedaan. Ga ik misschien nog wel doen, maar het sorteren van de afgesneden planten wel.
Nadat ze afgesneden zijn worden ze gesorteerd. Alleen de goeie planten mogen door. Die worden geplant en daar groeit de echte eetbare kumara uit. Dit sorteren is vrij saai maar toch zwaar werk. We staan de hele dag in een tent bij een tafel plantjes te sorteren en te versnijden zodat ze gebruikt kunnen worden. Niet de meest toffe job, maar.. zoals ze hier zeggen, another day, another dollar!

Het plan is om hier tot maandag de blijven (pay day) en daarna verder te gaan zoeken naar werk. Er is namelijk werk zat, de websites zeggen alleen van niet. Dus we gaan face to face jobs zoeken.

Jullie zijn bij deze weer een beetje bijgekletst. Voor iedereen thuis, geniet van het koude weer. 😂😘
Cheers

1. Petra:
    8 december 2018
    Super leuk om alles te lezen,zit vol spanning tewachten op een foto van jullie nieuwe aanwinst😉.
    Hebben jullie de gek maar met ons nederlandse weer,ik ben er ook alweer klaar mee. Geef mij maar zon ipv dit winderige natte weer.
    Lieve groetjes en ik hoop snel op een nieuw berichtje en foto's van jullie😘
  2. Akky:
    8 december 2018
    Fijn dit allemaal weer te horen, en jullie zijn goed bezig! Have fun! Dikke tût van mij!
  3. Douwe:
    Nou goeie jut en jel,
    Mooi leuk verhaal we volgen jullie op de voet suc6 met een nieuw job vinden veel plezier have fun veel liefs😘
  4. Tinystilma@:
    8 december 2018
    Fijn om jullie verhaal weer even te volgen, heel leuk wanneer komt de🚘in beeld zeer benieuwd ,en naar de volgende job 😄succes en veel plezier 👍😘😘